Audio Alchemy PPA-1 phono előerősítő

Az Audio Alchemy márka néhány évvel ezelőtt új lendületet vett. A cég, alkalmazkodva a kor igényeihez, digitális műsorforrást, hozzá DA-konvertert és új erősítőket konstruált. Viszont egy termék erejéig visszanyúlt a legendás 80-as évekre, amikor a hanglemez, a vinyl – hívjuk ahogyan tetszik – már kiforrott korszakár élte. Mert a modern kialakítású készülékházakkal rendelkező új választékból a lemezjátszás szerelmeseinek konstruált előerősítő sem maradhatott ki. A Peter Madnick vezette mérnöki csapat megteremtette az „ultra-csendes” előerősítőt, benne az összes innovatív megoldás az újra feltámadt hanglemez hangzásbeli adottságainak legjobb elérését nyújtja.

Mágikus analóg zeneiség, hirdeti a szlogen, már akkor is amikor a rezgések elhagyják a barázdát. Nézetük szerint az analóg jelek már akkor tökéletesek, amikor elhagyják a hangszedőt. Az élvezetes hangzás eléréséhez mindössze annyi szükséges, hogy az analóg jelet a legnagyobb körültekintéssel kell kezelni, felerősíteni.

Audio Alchemy_PPA-1_phono+PSU

Külső

Az Audio Alchemy új termékének létrehozásában a kaliforniai gyár alkalmazottainak nagyfokú precizitása, a tapasztalatok nyújtotta adottságok és az évtizedek rutinja játszottak szerepet. A készülék XXI. századi ipari kivitele modern, por-szórt hatású alumínium felületei érintésre csábítanak.

A PPA-1 előlapján nem sok kezelőszerv van. A feliratok kizárólag egy bizonyos látószögből, közelről válnak olvashatókká. A halványan látszó előlapi feliratok csak először okoznak gondot, egy kis gyakorlás után megszokjuk a készülék kezelését.

Áttekintés

A PPA-1 felhasznál minden lehetőséget az analóg jel felerősítésére, hogy hanglemez mikroszkopikus barázdáiból muzsikát varázsoljon. Magában foglalja mindazokat a funkciókat, amiket a vinyl lemezek szerelmesei keresnek, mint a folyamatosan változtatható bemeneti terhelés, az MC/MM hangszedőkhöz való tökéletes illeszkedés vagy a szimmetrikus és aszimmetrikus kimenetek. Az áramköri koncepció a 80-as évekre nyúlik vissza, amikor egy ehhez hasonló phono-előerősítőt tervezett a Dennesen Electronics. Az alkalmazott áramköri topológia szerint a PPA-1 felületszerelt alkatrészekből, a bemeneti szakaszban diszkrét térvezérlésű tranzisztorokból (FET), passzív (tripla) roll-off szűrőkből, és egy aktív EQ áramkör (HTM-1 RIAA EQ) kombinációjából épül fel. A PPA-1 teljesen diszkrét alkatrészekből összeállított áramkör. Figyelemreméltó megoldás, hogy nincs semmilyen integrált áramkör és nincs műveleti erősítő a jel útjában. Az előerősítőnek, különösen MC-hangszedő használatakor 67 dB magas a nyeresége. A beépített nyolc FET csatornánként (négy párhuzamos pozitív, négy párhuzamos negatív) gyakorlatilag észrevehetetlen szintre csökkenti a zajt.

audio-alchemy_ppa-1_phono-back

Egy alacsony jelszintekkel foglalkozó készüléknél kulcsfontosságú a tápegység, az általa szállított áram minősége. A PPA-1 készletében tartozékként mellékelt tápegység nagyon csendes, ami egy analóg szűréssel ellátott hálózati transzformátor, nem pedig egy kapcsoló üzemű tápegység! A bejövő váltakozó áramot „helyesbíti”, majd ez átfut egy nagy-kapacitású kondenzátor bankon. Itt már nagyon sima DC-feszültséget kapunk, valamint az említett kondenzátor bank jól tárolja a villamos-energiát, a tápegység az ellenállás-induktivitás-kondenzátor csapdával kiszűri a nagyfrekvenciás zajt.

„Gondosan megvizsgáltuk a belső szigetelést, a különböző áramköri elemeket. Minden, ami egymást zavarhatja elkülönítetten került beépítésre. Használunk egy általunk fontosnak tartott csillag földelést, hogy az egyes áramkörök azonos földi referenciapontokról működjenek. Ezáltal nagyobb hatásfokú zajvédelem érhető el. Szintén ennek okán nincs kijelző, nincs mikrokontroller, nincs számítógép interfész, vagy vezeték-nélküli kapcsolat, nincs digitális- vagy rádiófrekvenciát kibocsátó alkatrész.” – nyilatkozta Peter Madnick.

Aki komolyan veszi a lemezjátszást, annak több kell, mint az alap beállítások, de a PPA-1 phono-előerősítőt nagyon egyszerű rendszerbe állítani, még a „finomhangolást” is könnyű elvégezni. A PPA-1 egyedülálló abban, hogy mozgó-tekercses hangszedők használata esetén, minden csatorna érzékenyítése, 1 Ohm és 1000 Ohm között, folyamatosan változtatható, egyedileg beállítható. Ezt a hátlapon négy potenciométer segítségével lehet elvégezni. Persze lehet, hogy ezt a gyakorlottak fülre beállítják, de jobb, ha egy digitális multiméter segítségével (persze némi gyakorlattal) a hangszedő specifikációja alapján a bemeneti terhelést pontosan beállítjuk.

A hátsó panelen lévő kapcsolati pontok egy mérőeszköz részére lettek kialakítva. Segítségükkel a bal és jobb bemeneti csatornákon pontosan mérni és beállítani lehet a bemeneti terhelést, akár az 1. és a 2. bemenetre vonatkozóan. Amire szüksége van az egy digitális multiméter + némi gyakorlat, és elérjük a kedvező beállítást. A mérőszondákat a kapcsolati pontokra csatlakoztatva és a szabályzó gombokat forgatva elérjük a kívánt beállítást.

Az Audio Alchemy egyszerű rendszerfrissítési lehetőségnek szánja a külön egységben vásárolható PS-5 külső tápegységet. A külső tápegység kiváló szűrést, feszesebb feszültségszabályozást, alacsonyabb zajszintet és nagyobb energiatárolást nyújt. Az elkülönített PS-5 nagyobb (+/- 20 Volt) szűrt DC-feszültséget biztosít.

A PS-5-nek sokkal nagyobbak a tároló kondenzátorai, mint a PPA-1 tartozékaként szállított tápegységnek. A PS-5 esetén sok szempontból nagyobb, jobb, dinamikusabb képességeket kapunk.

audio-alchemy_ppa-1_phono-inside

Meghallgatás

Az Audio Alchemy PPA-1 és a PS-5 tápegység mozgótekercses módban, nos itt van, ahol a PPA-1 igazán jó! A PPA-1 hangzására jellemző a dús hangzás. Ezt a megállapítást azért kell előrebocsátani, mert a több lépcsőben tartott meghallgatás határozott eredményt hozott. A nagyzenekari szimfonikus művek, jazz-trió, énekes és szólóhangszeres kamaraművek élmények alapján addig kristályosodott a vélemény amíg nem hagyott nyugodni egy dolog. Hallgassunk olyan hangszerekkel készült felvételeket, amik nem éppen a kedvencek közül valók! Miért? Talán azért, mert eddig egyik hangszedő-phono kombináció sem adta azt amit vártunk. Mik ezek a hangszerek? Például a csembaló vagy a klavikord. Ugyan mindkettő remek billentyűs hangszer, a zongora előfutárának tekinthetők, mégis, vagy éppen ezért az 1600-as években született zeneirodalmuk nagyon távolinak tűnő. Természetesen, mint mindenben ebben is van kivétel! Íme!

Keith Jarrett – Book of Ways (The feeling of strings) című, 1986-ban „felkapott” digitális felvevőeszközökön készült, dupla albuma (ECM 1344/45). Jarrett a 19 tételes saját kompozícióját egy klavikordon játssza. Mivel nem sokszor vettem elő ezt az albumot – akkor is csak küzdöttem vele – harminc év alatt az oldalak lejátszatlanok maradtak. Most jól tippeltem, mert ebben az esetben a nehéz mű és az átlag hallgatótól idegen hangszer megjelenítése imponáló. Mindenre gondoltunk, csak arra nem, hogy a klavikord hangja lágy és behízelgő is lehet. Ismerve Jarrett munkásságát itt egy másik világba kalauzol, amit szintén megint csak Ő tud otthonosan kezelni. Nagyobb érettség és bölcsesség, kiváló engedékenységű hangszedő és az AA PPA-1 kell a mű megértéséhez. Elragadtat a valószínű lehetőségek feltárása a klavikordon. Átölelő, édes jazz-kamarazene szólóban? Lehetséges! Csodálatos, mély érzések törnek elő az egyre gazdagabb harmóniákból. Egyre inkább tudatosul, hogy az írott szó, mint a zene, csak egy lépcsőfok a világ megértéséhez.

cof
cof

Másik lemezdelikvensünk a Fourth World latin-zenei remeke 1992-ből. A B&W által szponzorált kiadás (BWR030) szupersztárokat és kiváló hangmérnöki munkát vonultat fel. Airto Moreira, felesége Flora Purim énekesnő, egy tehetséges gitáros José Neto és Gary Meek szuper szaxofonos alkotta „banda” elvisz a latin ritmusokba, hangulatba. A különbségek nyilvánvalók, a PPA-1 nagyobb tranziens pillanatokat biztosít, a dob és többi ütnivaló rengeteg levegőt áraszt. A férfi énekhang több természetességgel, fényesebben szól, de erőteljesebb a basszus és a nagyobbak a dinamikai csúcsok is. Háromdimenziós a hangkép, mindegyik hangszer a maga egyedi terében áll a színpadon és ami a legfontosabb, a hang nem „ragad bele” a hangszórókba. A kedvező, folyékony és buja középtartomány vonzó a maga módján, de nem mondom, hogy a PPA-1 hangzása kétszer olyan jó, mint kategóriatársaié. Csak jobb. A PPA-1 megfelelően nagyméretű és jól fókuszált basszust termelt, de ha kellett összegzett és ritmikusan feszes hangzást produkált.

Amikor kikapcsoltuk a PS-5 külső tápot és átváltottunk a saját kisebb tápegységre mindez csak egy picit változott meg. A középtartomány ez esetben nem a leggazdagabb, de nem volt egy kicsit sem száraz, a textúra és a tranziensek meggyőzők maradtak. A teljes hangkép egysége lényegében változatlan maradt, de a ritmikus tolóerő kisebb lett. A nagyon távoli és halkan játszó tam-tam dobok, néhány nagyon távoli cintányér finom szövésű játéka is megmaradt.

 

Konklúzió

Az Audio Alchemy PPA-1 könnyen ajánlható magas gyártási minősége, tetszetős külseje, teljes beállítási lehetősége miatt. A két bemenet kényeleme és természetesen a rutinos hangzás, valamint a nagyon csendes barázdazaj gyorsan levesz a lábunkról.

Az opcionális tápegység megvásárlását későbbre halasztva ajánlom, mert amíg a PPA-1 nem járatódott be, amíg nem próbáltuk ki mindegyik hangszedőnkkel addig feleslegesnek tartom – talán meg is zavarná a kialakuló képet. A PPA-1 teljes tonalitású személyiség, míg a PS-5 külső táp speciális fejlesztés, amely jelentősen és jól hallhatóan ezen nem változtat – csak minden hangzási paraméter még stabilabb lesz, kapunk egy mégnagyobb csokor virágot. Ne hasonlítgassuk össze ezt a „kis” készüléket más phono előerősítőkkel a Pro-Ject, a Cambridge és/vagy más elektronikákkal mert ez egy másik „ligában” játszik.! A PPA-1 modellt önmagában kell értékelni, mert kategóriapélda. Az Audio Alchemy PPA-1 egy nagy teljesítményű, funkciókban gazdag, sokoldalú, jól felépített MM/MC phono-előerősítő, amely az egyik legjobb ebben az árszegmensben. Összességében a PPA-1/PS-5 lenyűgözően jó egyensúlyban lévő páros, innen a milliós nagyságrendű, esetleg elektroncsöves csúcs High-End phono-fokozatok felé visz az út.

Pro
+ nincs semmilyen integrált áramkör és nincs műveleti erősítő a jel útjában
+ a „finomhangolást” könnyű elvégezni
+ a hang nem „ragad bele” a hangszórókba
+ hangzása kategóriapélda

Kontra
a LED-ek erős fénye zavaró lehet
halvány előlapi feliratok, amelyeket kizárólag egyfajta szögből, adott fényviszonyok mellett és csak közelről lehet kisilabizálni
a PSU két kimenete közül csak az egyik működteti a phono-t, ami nincs jelölve

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció: Audio Alchemy PPA1, Audio Alchemy PS5