Audio Analogue Maestro Anniversary erősítő teszt

Audio Analogue Maestro Anniversary erősítő teszt

Az előkelő, gerincferdítően nehéz és minden szempontból nagyon komoly hatást keltő Audio Analogue Maestro Anniversary integrált erősítő a gyártó többi modelljéhez hasonlóan szintén az Airtech laboratóriumában született meg, a Puccini Anniversary technológiáinak és a készülék fejlesztése során szerzett hasznos tapasztalatok felhasználásával.

audio-analogue_maestro-anniversary-1

A két felső kategóriás erősítő felépítése ezért sok tekintetben meglehetősen nagy hasonlóságot mutat, azonban van közöttük egy lényeges különbség, ugyanis a teljesen szimmetrikus kialakítás a teljesítményerősítő fokozat bemeneténél aszimmetrikussá alakul át, hogy a készülék megfelelően tudja vezérelni a hozzá csatlakoztatott hangsugárzókat. Mindez egyben azt is jelenti, hogy megduplázták az erősítő fokozatok számát is. Újabb fontos hasonlóságként az Audio Analogue Maestro Anniversary minden fokozata mentes a visszacsatolástól, így semmiféle negatív visszacsatolást nem tartalmaz. A kimeneti teljesítménye már 8 Ohmon is 150 Watt csatornánként, ami 2 Ohmon 2×500 Wattra megy fel, így bármilyen érzéketlen vagy problémás hangsugárzóra is kötjük rá, a meghajtással biztosan nem lesz probléma.

Az erősítő alapkapcsolása inverz kaszkád, amelyet a kimeneti buffer fokozat követ. A munkapont stabilitását a DC Servo áramkör biztosítja, amely néhány tíz Hertztől a teljes átviteli tartományban folyamatosan üzemel. Az alapos elektronikai tervezés mellett természetesen a felhasznált alkatelemek minősége is kiemelt fontosságú, ezért a Maestróba kizárólag katonai pontosságú, szigorúan válogatott alkatrészek kerülhettek, úgymint rendkívül pontos ellenállások, speciálisan az audio alkalmazáshoz fejlesztett polipropilén kondenzátorok, valamint az Airtech által tervezett 7N tisztaságú oxigénmentes réz belső kábelezés.

Audio-analogue_Maestro-Anniversary-back

Az Audio Analogue Maestro Anniversary tulajdonképpen a gyártó jubileumi sorozatának legelső tagja, ami fontos pozíciójához és rangjához illően egy valóban különleges készülék és a szó minden értelmében egy igazi KLASSZIKUS INTEGRÁLT ERŐSÍTŐ, csupa nagybetűvel. Ugyan manapság már nagy divat a funkciók és szolgáltatások jelentős kibővítése, de ez a készülék nem akar több lenni, mint amit a műfaja jelent, így nincsenek benne digitális áramkörök, nincs USB portja és nem akar a hálózathoz sem csatlakozni, hanem ehelyett az integrált erősítő szerepkört próbálja meg maximális minőségű tartalommal kitölteni. A méretes alumínium házában lakozó kifinomult elektronikák lényegében három különböző egységre tagolhatók. Első közülük a jókora teljesítmény mindenféle körülmények közötti problémamentes leadását gondtalanul biztosító tápegység, csatornánként külön-külön 600 VA-es trafóval. Különálló ultragyors 50A-es diódák végzik az egyenirányítást, a szűrő kapacitás értéke 16.800 uF feszültség áganként, amely 67.200 uF teljes energiatároló képességet jelent. Bekapcsolás után a tápvonalakra áramkorlátozó tranzisztorok vezetik a megfelelő feszültségeket.

A következő egység a dual-mono kialakítású előerősítő, amelyet az alacsony szintű jeleknél, ha lehet, még nagyobb fontossággal bíró minél rövidebb jel-utak kialakítása érdekében közvetlenül a bemenetek közelében helyeztek el. A diszkrét fokozatokat minőségi relék kapcsolják a megfelelő forrásra, a készülék maximálisan 6V RMS bemeneti jelszint kezelésére képes. Minden erősítő fokozat A-osztályú munkapont beállításban üzemel, a hangerő szabályzó fokozat kb. 12 dB-es erősítést végez az előerősítővel együtt.

Végül a harmadik egység a szintén dual-mono erősítő fokozat, amelyben a két csatorna olyannyira önálló, hogy mindegyiknek saját külön tápegysége és külön végfokozat része van, sőt, még a testelésük sem közös. A hangerő szabályzás digitális fokozatai optikai csatolókkal vannak egymástól galvanikusan leválasztva, a panelek elrendezése pedig a lehető legrövidebbre optimalizált jel-utat biztosít szimmetrikus elrendezésben.

Audio-analogue_Maestro-Anniversary-Inside

A három fokozat egymástól csatornánként különválasztva került beépítésre, hogy a különböző részegységek semmiben se befolyásolják egymást. A készülék bemenet választéka három analóg RCA és kettő XLR szimmetrikus bemenetből áll, melyeket a szimmetrikus felépítés okán nem a szokásos módon sorba rendezve helyeztek el, hanem a hátlap közepén egymás alatt. A megszokottnál jóval igényesebb kivitelű hangsugárzó csatlakozók ugyanilyen oknál fogva a hátlap bal és jobb oldalain kaptak helyet.

A készülék letisztult frontlapját a középütt terpeszkedő óriási hangerőszabályzó uralja, tőle balra az aktuálisan kiválasztott bemenetet jelző apró fehér LED-ek, míg tőle jobbra a hangerőszintet mutató LED-sor található. A három fokozatban szabályozható fényerejű LED-ek újabb funkcióként a balanszot is mutatják, a legérdekesebb tudományuk azonban az, amit ideális esetben egyetlen tulajdonosnak sem kell kihasználnia, nevezetesen, hogy probléma esetén, amikor a védelmi rendszer leállítja a készüléket, ugyanezek a LED-ek még a lehetséges okokat is megmutatják. Ha például az első és/vagy a második LED világít túlmelegedés történt, ha a harmadik és a negyedik, akkor a kimeneti árammal lehetnek gondok, és így tovább.

A több mint fél méter mély, hosszúkás alakú készülékház, ahogy a több mint 30 kilós súlya is jelzi, igazán masszív darab, vaskos előlappal és az erősítő oldalainak teljes hosszán végigfutó hűtőbordákkal. A hozzá mellékelt alumínium távvezérlő a készülék összes fontos funkciójának irányítására képes.

Az előzőkben hallott Fortissimo és Puccini Anniversary modellek egyértelműen megmutatták az Audio Analogue korábbiakhoz képest némileg megváltozott irányvonalát, a Maestro Anniversary azonban mégsem pontosan az általuk kijelölt úton helyezkedik el, mert egyszerre olyan is és más is, mint a kisebb társai. Mondjuk egy ilyen formátumú, kategóriájú és jelentőségű készüléktől nem is várhatjuk el, hogy szimplán beálljon a többiek által megalkotott sorba és a tudománya mindössze annyiba álljon, hogy ebben-abban valamivel többet és jobbat nyújtson, mint az olcsóbb típusok. Nem, a Maestro Anniversarytól azt várjuk, hogy igazi egyéniségként új mércét teremtsen és egy valóban stílusos, csak rá jellemző hangkaraktert mutasson be, ami nemcsak plusz wattokban, részletekben és Hertzekben különbözik attól, amit kevesebb pénzért már hallottunk a márkától.
Hát, ha ezt várjuk, nem is kell csalódnunk a „Mesterben”, aminek különleges, egyszerre tiszta és precíz valamint érzelem dús hangzása valóban lenyűgöző élményt nyújt. Ezen sorok írásakor éppen Rodrigo Concierto de Aranjuezének varázslatos dallamai szólnak, vagyis dehogy szólnak, áramlanak és hömpölyögnek a hangszórókból, hogy pontosan olyan mágikus hangulatot keltsenek, amilyet a háromévesen megvakult, és éppen ezért nagyon gazdag belső érzelemvilágban élő spanyol zeneszerző elképzelhetett éppoly híres, mint fülbemászó zeneművének megalkotásakor. Sok készülék kapcsán leírták már, hogy a hangok valósággal áramlanak belőle, a Maestrónál pedig szintén valami hasonló történik, csak ha lehet, jóval magasabb színvonalon, mert úgy tűnik, a hangok ilyetén való áramlásának is sok különböző fokozata van. A készülék alapkaraktere az évfordulós Pucciniéhez hasonlóan szintén dinamikus, nyílt, világos és transzparens, azonban tőle eltérően sokkal erősebb érzelmi töltettel rendelkezik, tehát kettejük között a közel dupla árért nemcsak mennyiségi, hanem alapvető minőségi ugrás is történik. Megejtő, ahogy a leheletfinom hangocskák és dallamok megszólalnak olyan könnyedén elszakadva a hangszóróktól, mintha nem is belőlük jönnének, majd egy erőteljesebb vagy hangosabb hangszer vagy szólam megszólalásakor a hangtömeg mindenféle erőlködéstől mentesen nő meg, a téma és a zene függvényében akár a falrobbantó csúcsokig. Alapvetően világos karaktere ellenére a készülék a mélyebb tónusokat és hangulatokat is nagyon szemléletesen ábrázolja, sőt, még a valódi sötétség elénk tárására is képes, többek között ezzel is jelezve, milyen hihetetlenül gazdag eszköztárral és érzelmi skálával rendelkezik. Mindehhez jönnek a szinte tökélyre fejlesztett alapvető hifis paraméterek, amelyek megléte olyannyira magától értetődő, hogy szinte szót sem érdemes vesztegetni rájuk. Széles frekvencia átvitel, dinamika, részletezettség, kontrol és pontosság – mindezek csak a hangzásának az iparos munka részei, amikre a tulajdonképpeni lényeg épül. Például egy komplett nagyzenekar hiteles, arányos és komplex megszólaltatása, amivel a Maestro a nevéhez hűen megint csak könnyedén leveszi a lábáról az értő hallgatóságot. Jöhetnek a különböző zenék és műfajok, ezzel a készülékkel mindegyikben megleljük a különleges részleteket, ezért szinte újra fel lehet fedezni vele a lemez vagy fájlgyűjteményt. A legnagyobb élményt azonban értelemszerűn klasszikusokkal és általában véve az akusztikus hangszerek megszólaltatásával nyújtja. Nem mintha egy minőségi popzene vagy elektronikus muzsika nem lenne óriási élmény vele, de ezekben már nincs annyi, hogy a Mester nagyon sokat hozzá tudna tenni ahhoz, amit például a Puccinin hallottam belőlük. Tisztaság, részletezettség, finomságok, dinamizmus és testesség, ezek már mind megvoltak, a Maestro pedig az akusztikus hangszerek lelkének ábrázolásában alkot igazán maradandót, amire ezeknél sajnos nincs lehetősége, ezért korántsem nyújtanak olyan varázslatos élményt.

It’s a kind of magic

A kisebb testvéreire is jellemző tisztaság, dinamizmus, részletezettség és pontosság mellett a Maestro Anniversary legfontosabb tudománya és értéke az a mágikus hatás, ami jó minőségű klasszikus és akusztikus muzsikák hallgatásakor szinte örvényként húzza bele a zenei történésbe a hallgatóságot. Ez a készülék, mint már írtam, semmiben sem akar több lenni, mint egy sztereó integrált erősítő, viszont azok közül egyértelműen a legjobbak közé tartozik, amit valaha hallottam.

Specifikáció:

Forrás:[www.hifipiac.hu]