Audio Analogue Puccini Anniversary bemutató

Audio Analogue Puccini Anniversary bemutató

Biztos vagyok abban, hogy hozzám hasonlóan minden audiofil zenerajongónak ismerősen cseng az Audio Analogue név. Régóta jelen van a piacon, és több ikonikus high-end elektronikát épített. Az egyik ilyen a Puccini, amelyet elsőként húsz évvel ezelőtt adták ki. Egy rövid történelmi bemutatóval ismertetem a típust, ami rávilágít, hogy miért tartotta a gyártó szükségesnek a megújítást. Rohanó világunkban folyamatos igény a megújulás, mert a piaci verseny ezt elkerülhetetlenné teszi. Bár a high-end világában nem pörögnek túl gyorsan az események, időnként a jól bevált elektronikák fejlesztése is szükséges lehet, főleg akkor, ha az új alkatrészek, és technológiák ezt lehetővé teszik.

Audio-Analogue-Puccini-Annyversali-front

A gyökerek

1995-ben egy kis integrált erősítő látott világot. Tervezésének célja az volt, hogy lehető leginkább muzikális bemutatót biztosítsa az audiofil zenerajongók számára. Az Audio Analogue soha nem az aktuális trendeket követte, saját megközelítést alkalmazott. Mindig is a direkt hallgatási módot helyezte előtérbe, és ehhez saját technológiákat fejlesztett. A 21. századi életünkben a design és a műszaki háttér is rendkívüli jelentőséggel bír az audio világában. Az Audio Analogue tervező mérnökei megértették a modern idők kihívását, és műszaki aggyal gondolkodó eszközt építettek, amelynek ereiben zenei vér folyik. Megtervezték a valaha volt legjobb Puccinit, ami olyan jól sikerült, hogy nem csak forduló pontot jelentett a cég életében, de igazi mérföldkő az audiofil világában. Az Airtech Laboratories mérnökeivel karöltve olyan integrált erősítőt építettek, amely nem tartalmaz teljes visszacsatolást. Hónapokon keresztül folyt a fejlesztés és a tesztelés, mire a kapcsolástechnika elérte a végleges formáját.

Visszacsatolás nélkül?

Miért nincs visszacsatolás? Andrea, az Airtech tervező mérnöke mesélt a Pucciniről:

„A válasz egyszerű! Tesztelsz, és értékelsz, ez minden kérdésre választ ad. Az audio világában nincs mágia, olyan megoldásokat kell találni, amely az erősítő hangját a lehető legjobbá teszi. Ezt a célt tűztük ki az R and D Airtech Team elé. Egyszerűen kihasználtuk a visszacsatolás nélküli erősítő hangjában rejlő potenciálokat.”

A következő célokat akarták megvalósítani

  • Növelni a bemeneti impedanciát
  • Csökkenteni a kimeneti impedanciát
  • Stabilizálni az erősítést
  • Csökkenteni a tápegység zavarását
  • A torzítást a mérhető küszöb alá csökkenteni
  • Stabilizálni a munkapontot

A mérési eredmények, és a hallgatási tapasztalatok között mindig van összefüggés, de azt elfeledni nem szabad, hogy a lehető legjobb mérési eredmények sem garantálják a tökéletes hangzás élményt. Azt több tényező együttes hatása fogja meghatározni. Ássunk ennek a mélyére egy kicsit. A Puccini Anniversary integrált erősítő a következő technológiákkal valósította meg a tervezési célkitűzéseket.

Audio-Analogue-Puccini-Annyversali-Airtech

A bemeneti impedancia növelése:

Az audio technikában az impedancia értékek általában néhány tíz kiloohm nagyságrendűek. A Puccini Anniversary esetében az Audio Analogue differenciál erősítő fokozatokat alkalmaz nagy erősítésű tranzisztorokkal, és nagy értékű elválasztó ellenállásokkal (ez nélkülözhetetlen), hogy a bemeneti impedancia a lehető legmagasabb érték lehessen.

A kimeneti impedancia csökkentése:

A tervező csapat úgy érte el a kimeneti impedancia csökkentését, hogy három pár végtranzisztort alkalmaz, amely a fokozatnak 0,2-0,3 ohm kimeneti impedanciát biztosít. Ezzel együtt a damping faktor 27 és 40 közé esik.

Az erősítés stabilizálása

A hurok erősítés mértéke függ a visszacsatolástól, amely stabilizálja a fokozat működését. A Puccini differenciál fokozatokat alkalmaz az áramerősítésre, amely kiváló a magas fokú linearitás eléréséhez. Egy földelt kollektoros áramkör impedancia illesztő hatása nem engedi túlterhelni a meghajtó fokozatokat. Elválasztó ellenállás hálózattal illesztik a meghajtót a végerősítőhöz, amely lassan engedi mozogni a munkapontot. Az eltérés mértéke 5-10 százalék maximum néhány óra üzemidő alatt. Ez gyakorlatilag stabil működést eredményez, ráadásul a hangzásra való hatása kiemelkedő eredményt okoz. A rendkívül hosszú idő alatt bekövetkező hangerő változás ennyit megér, cserébe a kiváló hangért.

Audio-Analogue-Puccini-Annyversali-back

A tápegység zavarásának csökkentése:

A tápegység által termelt zavar csökkentése csökkenti a visszacsatolást is. Ám bármilyen apró zavarjel bejutás többé-kevésbé rontja a hangzást. A két jelenség egyszerre kiküszöbölhető egy olyan különleges toroid alkalmazásával, amit speciális módon készítenek el. Az alacsony a szórt mágneses tere, és külön választott szekunder tekercselés mód különálló tápegység részekkel küszöböli ki egy lépésben a két problémát. Joggal kérdezhetnénk; ténylegesen mire van szükség a jó hanghoz? Rengeteg elmélet kipróbálása, próbálkozás, tévút, és hallgatási óra után a mérnökök arra a megállapításra jutottak, hogy az általános szép hangú bemutató csak akkor érhető el, ha a harmonikus torzítás értéke 0,5% alatt marad az éppen alkalmazott hangerősségen. 8 ohmon, 50W teljesítményen a Puccini Anniversary a torzítást valahol 0,3-0,8% között tartja 20 kHz-ig a frekvencia függvényében. Az Audio Analogue a döntést mindenki egyéni ízlésére bízza, ám a meghallgatás alapján azt kell mondanom, véleményem szerint jó irányba tapogatóznak.

A munkapont stabilizálása

A tervezés során a munkapont stabilizálása volt a legfontosabb szempont. A tervezés kezdeti szakaszában DC szervó áramkört is kipróbáltak, amely egyenfeszültség, és 0,02 Hz közötti tartományban visszacsatolást csinált. A szervó áramkör hiába szüntette be a visszacsatolást 20 Hz frekvencián, mégis a teljes átviteli tartományra hatást gyakorolt, ami miatt a mérnökök elvetették az ötletet. Tudni kell, hogy nagyon sok más erősítő tartalmaz DC visszacsatolást, de az Audio Analogue abban hisz, hogy nem kötelező mindig alkalmazni, a munkapontot más módon is lehet stabilizálni.

Audio-Analogue-Puccini-Annyversali-inside

Feltettem a kérdést nekik, hogy a visszacsatolás tényleg ennyire gonosz dolog? A következő választ kaptam;

„Egyáltalán nem, a visszacsatolás jó, egyes esetekben csodálatos sőt elkerülhetetlen, ám az minőségi audio bemutató jól elvan nélküle. Nagyon fontos dolog, hogy most a teljes negatív visszacsatolásról beszélünk. (a végerősítő kimeneti jeléből leosztott, a bemeneti fokozatra visszacsatolt ellentétes fázisú jelről van szó – fordító megjegyzése) A helyi visszacsatolás elkerülhetetlen. Természetesen alkalmazása visszaszorítható, így a hangzásra gyakorolt hatása is – legalábbis a mi nézeteink szerint – csökken. Milyen előnyökkel jár az elhagyása? Tapasztalataink szerint az erősítő sokkal kevésbé lesz érzékeny a hangfal impedancia változásaira. Ez annyit jelent, hogy alacsonyabb damping érték mellett is gyorsabban tud reagálni a reaktív terhelésre. Megszűnik a gerjedékenység, amely oszcillációt okoz a magas frekvencia tartományban, így eltűnnek a rezonancia csúcsok is (egy biztos, a Puccini belső részének vizsgálata alapján tényleg nem találtam nyomát semmiféle Zobel jellegű visszacsatolás áramkörnek – szerző megjegyzése), a kimeneti fokozat nem tudja elszínezni a bemeneti jel hangzását. A jel tisztaságát tovább fokozza a differenciál erősítés alkalmazása, valamint a szimmetrikus elrendezés a teljes felépítés tekintetében”

A végső kérdés természetesen az, hogy ez javít a hangminőségen? Az Audio Analogue erős meggyőződése, hogy igen, és ezért választotta a sokkal nehezebb megvalósítás módot. Negatív visszacsatolással a munkapont stabilizálása ugyanis jelentősen egyszerűbb.

Általános megjelenés, és a használat módja

A Puccini Anniversary vastag fém házban foglal helyet, emellett 14 mm-es masszív alumínium front panelt kapott. Nagy méretű gomb uralja a megjelenést, amely be kikapcsolás, bemenet választás, és hangerő szabályzás funkciókat lát el. Ergonomikus tervezés mód, és egyszerű kezelhetőség. Az elegáns fém távvezérlővel minden funkció kényelmesen elérhető. A középső gomb elforgatásával digitális forgás érzékelőt aktivál, amely közvetlenül vezérli a nagy pontosságú Audio Devices potmétereket (csatornánként kettőt). A Puccini különlegessége, hogy négy hangerő szabályzás skála közül választhat, amely lehetővé teszi, hogy a hangfal érzékenységéhez legjobban illeszkedőt alkalmazza. Stílusos LED világítást használ az előlap, amelyek fényerőssége változtatható, de igény szerint akár ki is lehet őket kapcsolni. A hátlapon találhatók a bemenetek. Minden RCA csatlakozás aranyozott, magas minőségű. Teflon szigetelés, és a bemenet panelbe való direkt csatlakozás látható. Relék kapcsolják a kiválasztott bemenetet. A Puccini Anniversary teljes duál monó felépítésű. Az erősítő szíve és lelke egy 700 VA transzformátor, amely hat pár ON-Semiconductors végtranzisztort (három pár oldalanként) lát el energiával. 80W teljesítményre képes 8 ohmon csatornánként, ami 2 ohm terhelő impedancia hatására kb. 300W-ig növekedhet. Ekkora erő gyakorlatilag bármely normál hangfal meghajtásához bőségesen elegendő. Ám akad még más érdekesség is az erősítő belsejében. Minden erősítő fokozat különálló nyomtatott áramköri lapon foglal helyet, amelyeken aranyozott réz csatlakozások találhatók. Az áramköri lapok esetében a normál vastagság dupláját alkalmazták, amely jobb csatlakozás minőséget tesz lehetővé. A belső kábelezéshez 7N OCC nagy tisztaságú réz vezetéket alkalmaztak. A válogatott, katonai minőségű ellenállások, az audio alkalmazáshoz fejlesztett polipropilén csatoló kondenzátorok, az aranyozott csatlakozások mindegyike a Claudio Bertini az Airtech alapítójának hozzáértését dicsérik. Számtalan hallgatással töltött óra volt szükséges a végső topológia kialakításához.

audio-analogue-puccini-anniversary-inside

A hallgatási teszt

Neil Young & Crazy Horse – Everybody Knows This Is Nowhere

Down by The River, és a Hearth Of Gold, ezek a kedvenc Neil Young dalaim. Az újrakevert felvételek tele vannak friss energiákkal. A három dimenziós tér tömörebb, és a gitár hangja levegős, élethű. Minden erősítő számára kihívás a megfelelő bemutató, mert nem elég a színpad ábrázolást jól csinálni, meg kell tartani a balanszot a dal megszólaltatása során. Pont mint a rockzene esetében, itt is minden összeomolhat, ha az erő adagolása túláradó, és elvesznek a részletek. Bár az egész albumot meghallgattam, a két kedvencemet értékelem. A gitárok pontosan jelennek meg, és a zenekar felállása tökéletesen élethű. A vokál, és az akusztikus hangszerek megszólaltatás módja természetes, semmi tonalitás változást nem érzékeltem. Ez a rock bemutatójának a lényege, és a Puccini jól végezte a munkáját. Megtartotta a dinamikát, de megőrizte az érzelmeket, nem veszítette el az uralmat sem a halk, sem a hangos részleteken

Shelby Lynee – Just A Little Lovin’

A puristák azonnal rákiabálják erre az albumra, hogy túlságosan audiofil a keverés módja. Van benne igazság, de véleményem szerint túlmutat ezen. Shelby Lynee jól érzett rá az eredeti dal lényegi részére, és saját előadásmódjában tolmácsolja kiváló zenészek segítségével. A jól ismert dal hangzásvilága finom, nagyszerű részletekben gazdag, és igazán hallgatható. Ez az egyik legjobb hangú album ebből a szélsőséges stílusú zenei irányzatból. A Just A Little Lovin’ lemez bevezető műsorszámából minden kiderül. Sorolom a példákat; a lábdob mélysége nem szokványos, ahogy a hi-hat cintányérok, és a gitár hangja sem az. Sok más erősítő elfolytja ezeket a részleteket, de a Puccini méltósággal kezeli, és mindent a maga valójában szólaltat meg.

Anne-Sophie Mutter, Wiener Philharmoniker, James Levine (2) ‎– Carmen-Fantasie – Deutsche Grammophon ‎– 2514010

Úgy a szóló hangszerek, mint a nagyzenekar bemutatása kihívás a maga módján. A legnehezebb az, amikor ez a kettő keveredik. A komplex előadásmód képessége minden audiofil zenehallgató számára alapkövetelmény.Ezt a felvételt már több bemutatómban használtam. A kortárs muzsika komoly kihívás minden erősítő számára ártól, és típustól függetlenül. A szóló hegedű könnyedén elveszítheti önállóságát, és beleolvadhat a zenekarba. A háromdimenziós ábrázolás nélkülözhetetlen, de meg kell tartani a realitásokat, ellenkező esetben nem lesz valósághű a bemutató.

A Puccini minden szempontból jól szerepelt. Anne-Sophie Mutter játéka akár önmagában is megfigyelhető, de az erősítő nem emelte ki annyira a zenekarból, hogy elvesszen az összhang. Kiválóan hallható a nagyzenekar felépítése, és a mód, ahogy kísérik a szóló hangszert. Az erősítő megtartotta a sebességet, és ami a másik fontos, a tonális balanszot is. Erre bizony kevés elektronika képes. Bravissimo…

Összefoglalás

Volt némi déja vu érzésem az új Puccini Anniversary hallgatása közben. Még jól emlékszem az eredeti verzió hangjára, de ez mégis valami más. A legfontosabb dolog, amit tudni kell róla, hogy a Puccini nem csak egy újabb integrált erősítő, ez több annál. Mély hittel vallom, hogy a gyártóknak a High-End világában igenis időt kell szánniuk a csúcsminőségű elektronikák finomhangolására, ellenkező esetben a zenei DNS mutálódik, és nem a muzsika nyelvén fog az eszköz megszólalni. Az Audio Analogue hatalmas zenei szíve mindenféle stílust magába zár, ráadásul úgy, hogy elmarad a sok esetben tipikusnak mondható függöny jellegű érzés. Abban a világban élünk, ahol az integrált erősítők helytakarékossági szempontok miatt egyre népszerűbbek az audiofil zenerajongók táborában. Az Audio Analogue Puccini Anniversary nem csak jelentős értéket képvisel ebben a világban, de közvetlen kapcsolatot teremthet vele a zenei gyűjteményéhez. A Pucciniben a kortárs High-End audio szíve dobog. Pontosan mit is jelent ez? A hang reprodukciót a zene nyelvére fordítja le úgy, hogy a bemutatóban minden érzelmi vibrációt bemutat amolyan old school stílusban. A zene meleg természetességgel, megfelelő sebességgel, átláthatósággal, és dinamikával szólal meg. Ahogy azt korábban is írtam, az Audio Analogue Puccini Anniversary folytatja az előd által megkezdett utat, de a hangzásvilága a finomhangolásnak köszönhetően most már a modern High-End erősítők erényeivel gazdagodott.

Specifikáció:

Forrás:[www.monoandstereo.com]

Írta: Matej Isak

  1. 01