McIntosh MA5300 erősítő teszt – Kis Mac is Mac

McIntosh MA5300 erősítő teszt – Kis Mac is Mac

A McIntosh jelenlegi legkisebb méretű integrált erősítőjét gyártója úgy jellemzi, hogy „nagy hang kis kaszniban”, természetesen minden olyan külső stílusjeggyel ellátva, amelyek révén kilométerekről is könnyen beazonosítható, hogy milyen készülékről van szó.

A kis méret persze relatív, mert az MA5300 magassága ugyan csak jó fele a nagy MAC erősítőkének, az alapterülete azonban neki is akkora, hogy a lábai elöl és hátul éppen, hogy csak nem lógnak le az állványomról. Közelről megnézve a készüléket olyan „apróságok” tűnnek fel, mint a monogramos hűtőbordák vagy az új duplán skálázott teljesítmény mérő műszerek, amelyekről könnyebben leolvashatók a 4, illetve 8 Ohmos terhelések melletti értékek.

McIntosh-MA5300-sztereo-erosito

Az erősítő teljesítménye 8 Ohmon 2×100 W, 4 Ohmon 2×160 W, ami normál használat mellett még kevésbé érzékeny hangsugárzókkal is bőségesen elegendő. A már említett hűtőbordáira direkt módon szerelték fel a különleges végerősítő tranzisztorokat, amelyeknek az ötletes megoldásnak köszönhetően nincs szükségük a más félvezetős erősítőknél megszokott bemelegedési időre sem, hanem lényegében a bekapcsolás után már tökéletesen működnek és nem „fázik a lábuk”. A készülék teljesen új nagy teljesítményű mikroprocesszoros vezérlése a különböző funkciókat és az erősítő kezelését teszi gyorsabbá. A készülék belvilága természetesen kizárólag kiváló minőségű, speciálisan audio alkalmazásokhoz kifejlesztett alkatelemekből épül fel, melyek csak a csak a szigorú válogatás után foglalhatják el a helyüket. Régi McIntosh hagyományként az erősítőben mély és magas hangszínszabályzó áramkörök is találhatók, a funkció egyedi megoldásként bemenetenként aktiválható, ha valakinek szüksége lenne rá.

Belépő modellként az MA5300 természetesen ugyanúgy megkapta a gyártó jól bevált védelmi rendszereit és egyéb hasznos funkcióit, mint a nagyobb modellek, így a PowerGuard védelmi rendszer, a SentryMonitor torzítás csökkentő, a Home TheatherPassThru funkció, és a High Drive fejhallgató kimenet HXD hangzással mind elérhető. A manapság egyre sokoldalúbbá váló erősítők korában a csatlakozási lehetőségek kiemelten fontos tényezőnek számítanak, és az MA5300 e téren is kellően kitesz magáért. A készülék összesen 12 bemenetet kínál, vagyis egy egész analóg és digitális forrás armada fogadására képes. Hat analóg bemenete közül 4 aszimmetrikus line, 1 XLR szimmetrikus, egy pedig MM phono. A demokratikus módon ugyancsak 6 digitális bemenete között 2 koaxiális, 2 optikai, egy USB, és egy MCT dedikált McIntosh SACD/CD transzport direkt jelének fogadására szolgáló típus található. A digitális források jeleit cserélhető DA1 Digitális Audio Modul fogadja és dolgozza fel. Az egység quad-balaced felépítésű 8-csatornás 32 bites digitál analóg konvertert tartalmaz, a PCM jelek 384 kHz-es felbontásig, a DXD a DXD384 kHz-ig, míg a DSD formátum a DSD256 változatig támogatott. Természetesen az erősítő minden egyes bemenete tetszőlegesen elnevezhető, és több paraméter tekintetében egyedi módon testre is szabható.

McIntosh-MA5300-sztereo-erosito-back

A McIntosht lehet szeretni vagy nem szeretni, az azonban vitathatatlan, hogy egy olyan nagy múltú, legendás márkáról beszélünk, amelynek különféle modelljeit a rajongók a világ minden táján óriási becsben tartják, és bevallom, kissé én is elfogult vagyok velük szemben. A pályafutásom során általam hallott McIntosh erősítők és egyéb készülékek mindegyike kellemesen racionális, stabil és erőteljes hangzású, és mindenféle szélsőségességtől mentes volt, és ebbe a trendbe természetesen a legújabb belépő modell is tökétesen beleillik. Már a legelső hangoktól kezdve teljesen nyilvánvaló, hogy egy vérbeli Mac-kel állunk szemben, mert egy McIntosh készülék mindig egyből észreveteti magát és „jelen van”, és itt most nem csak a kommersz határán ingadozó összetéveszthetetlenül egyedi színes fény-orgiára gondolok, hanem a hangzásvilágukra is. Az élő jazz muzsika energikus és életteli hangjai csendes háttérrel és kimondottan magabiztosan szólalnak meg, a telt és erőteljes basszus kifejezetten impulzív jellegű és könnyedén elviszi a hátán az egész produkciót. A széles és közepesen mély színpadon rendezettség uralkodik, a zenészek között elegendő tér és levegő van. A dobok dinamikusak és testesek, a bőgő játéka mindvégig pontosan követhető, a hangszer még a sűrűbb részleteknél sem veszik el, és az a bizonyos Linn-féle basszusjátszó képesség tökéletesen rendben van. A magas tartomány kellemes, könnyed és levegős, a készülék alapvetően racionális és megfogott karakterébe annyi játékosság még pont belefér, hogy a felvétel spontán és laza jellege érvényre juthasson. Hosszú lecsengéseivel és könnyed játékos hangjával a vibrafon hangja egy igazán üdítő elem még ebben az erős mezőnyben is, és a finoman pulzáló testes és analógosan puha basszussal nagyon jó összhatást kelt. Klasszikus műfajokon az ismételten lenyűgöző dinamika, a kellemes színezetű (nem színezett!) hangszerhangok, a természetesség és a mértékadóan egységes megszólalás jelenti az MA5300 legfőbb értékeit. A Mozart opera részlet énekesnője felszabadultan dalol, a hangok maguktól értetődő spontán természetességgel érkeznek, eszköztelenségben is jó magasra téve a mércét a készülék kategóriájában. Az erősítő által felépített nagyméretű tér a zenei témától függően könnyed, érzelmes, dinamikus vagy éppenséggel méltóságteljesen hömpölygő dallamokkal telik meg, a hangzás szervezettséges és pontossága nagy hangerőn is tökéletesen megmarad. A készülék testes, megfogott és erőteljes karakterének köszönhetően a különféle világzenék, és a pop illetve rock muzsikák is élvezetesen, sokszínűen és dinamikusan szólalnak meg, a kakaót pedig igazán bátran lehet adagolni nekik, sőt, egyenesen kívánják is, mert egyfolytában érezni, hogy fel (nem el)szabadulásra vágyó energiák feszülnek a méretes fémtestben.
Kipróbálva az erősítő digitális szekcióját a hangzás megőrzi az energikusságát, tisztaságát, pontosságát és egységességét, jellegét tekintve pedig a barátságos racionalitás mezsgyéjén maradva ugyanúgy az arany középutat járja. Bántó digitális ízű hangokkal nem kell számolnunk még a klasszikus 44,1 kHz-es anyagok esetében sem, míg a nagyobb felbontású felvételek a részletező képesség további javulása mellett a még inkább kifinomult, kerekebb analógos karakterükkel hódítanak.

Ajánlás

A címre visszautalva az MA5300-as, mint a gyártó jelenlegi legkisebb erősítője, szintén egy vérbeli McIntosh, amely ugyanúgy a hosszú évtizedek óta lényegében szinte változatlan értékek mentén készült, mint komolyabb társai. Sokféle csatlakozási lehetőségének és nívós digitális szekciójának köszönhetően a jó hangzás és a nagy teljesítmény mellé ráadásként széleskörű felhasználhatóságot kínál, így gyakorlatilag tulajdonosának összes analóg/digitális forráskészülékét fogadva minden szempontból az otthoni rendszerek központi elemévé válhat, vagyis, ha őszinték akarunk lenni, ezt a pozíciót valósággal ki is követeli magának.

Specifikáció

Forrás:[www.hifipiac.hu]