Sonus faber Guarneri Tradition hangsugárzó teszt

A Guarneri Homage állványos hangsugárzó a kilencvenes években a neves itáliai hangszerkészítő mesterek előtt tisztelgő csúcskategóriás Homage széria kisebbik tagja volt, most pedig a Homage Tradition sorozat részeként született ismét újjá, ám a valódi lényeg, a szépség és a hangminőség tökéletes összhangja és harmóniája természetesen változatlanul megmaradt.

Guarneri_Tradition_3

A XVII. és XVIII. században Cremonában tevékenykedő Guarneri hegedűkészítő családról elnevezett Guarneri Tradition hangsugárzónak már a rövid jellemzése sem igazán szokványos, hiszen a két-utas doboz egy full para-aperiodic szellőztetett, Stealth Ultraflex System kicsatolással és Zero Vibration Transmission rendszerrel rendelkező modell, amelyhez a gyártótól megszokott módon egyedi állvány is tartozik. Az aktuális modell igazából már az alapkoncepció negyedik átdolgozása, amely az új elemek megjelenése ellenére is a Sonus faber eredeti hagyományaihoz való maximális ragaszkodással született meg. Természetesen minden munkafolyamat értékes és odafigyelő kézimunkával történt, a felhasználásra kerülő anyagokat pedig a szokásos alapossággal válogatták össze, annak érdekében, hogy az ikonikus hangsugárzó továbbra is minden ízében tökéletes legyen.

A korábbi lant alakú hangfaltestet hegedű formájúra alakították, olyan módon, hogy az új változatban a korábbi Homage design és a Lilium néhány formai eleme keveredik, így téve igazán izgalmassá és egyedivé az új Guarneri formáját. A hangsugárzó oldalának ívei folyamatosan változnak, a kabinet nagyobb térfogatú része hátrébbra került, műszaki előnyként pedig ez a forma még az előzőeknél is hatékonyabban kontrollálja a rezonanciákat. A legfőbb „építőanyagok” természetesen továbbra is a fa és a bőr maradtak, ám mellettük kiegészítésként megjelent az alumínium és az üveg is. A hangsugárzó tetőlapjának közepén egy kör alakú alumínium idomban található fekete üvegbe finoman belegravírozták a Sonus faber logót – a doboznak ez a része szinte mágnesként vonzza a tekintetet, jóllehet valójában egy vegytiszta látványelem, amelynek a hangzáshoz az égvilágon semmi köze sincsen.

Ahogy azt már a Tradition sorozat bemutatásánál írtam, a lendületet sugárzó formavilág a hangszerek mellett az olasz hajóépítők legendás famunkáiból is ihletet merített, további újdonság az alumínium részek titános felületkezelése és a sötét kávészínű bőr alkalmazása a korábbi feketék helyett. Ugyancsak fontos látvány és főként technológiai elem az extrudált fekete alumínium Stealth Ultraflex hangoló rendszer, amely korábban már az Olympica sorozatban is megjelent. A speciális egység külső részének különleges formája a nagy sebességgel áramló levegő által létrehozott turbulenciát és torzításokat szünteti meg. A kabinet hátsó oldalának kidolgozása ugyancsak az Exoskeleton rendszer részét képezi, amelyet a kabinet alsó és felső részéhez csatlakozó csillapító rudazat egészít ki.

Guarneri_Tradition_9

A Guarneri Tradition különleges alakzatot formázó alumínium keretbe foglalt hangszórókészlete saját fejlesztésű meghajtókból áll. A magas sugárzó a H28 XTR-04 jelű 28 mm-es Arrow Point DAD rendszerű selyem dóm driver, fa labirintus kamrába beépítve, míg a frekvenciatartomány többi részének lesugárzásáról a 150 mm-es M15 XTR-04 jelű mély/középsugárzó gondoskodik, erőteljes neodímium mágnes rendszerrel és ultra dinamikus illetve lineáris átviteli tartománnyal.
A wenge és piros színekben kapható hangsugárzóhoz tervezett 758 mm magas fekete színű karbon szálas állvány a formavilágát tekintve sem egy hétköznapi darab, konstrukciója és kialakítása révén pedig abszolút ideális körülményeket biztosít az értékes doboz számára, hogy valóban képességei legjavát nyújthassa.

Az új látvány és kiviteli elemeknek köszönhetően a Guarneri Tradition hangsugárzón elégedetten pihennek meg a finomságokra és szépségekre fogékony tekintetek, főleg hogy még sokadszorra is találni rajta valamilyen érdekes részletet. Mivel a modell vizuálisan is rendkívül erős, elég nehéz a hallgatónak kivonnia magát a luxus-látvány hatása alól, így a hang és a „kép” tulajdonképpen együtt nyújt egy komplex élményt, vélhetően pontosan úgy, ahogy azt az alkotók elképzelték.

Elsőként Vivaldi Négy Évszakának dallami csendülnek fel, mégpedig a legismertebb „Tavasz” tétel, amelynek hangulata tökéletesen illik a mostani tavasz végi, de inkább már a nyarat idéző időjáráshoz. A Sonus faber hangsugárzók, leszámítva talán a valóban extrém és érezhetően egy másik iskola alapján készült Extremát, számomra mindig is a természetes megszólalást jelentették és a különféle módosítások ellenére ugyanez jellemzi az új Guarnerit is. Nincs kihegyezettség és kozmetika, nincsenek legek és akármennyire is komoly, mégsem tolakodik előtérbe a technika, hanem „csak” a zene van, a maga letisztult és semleges módján. A hegedűfutamok és a felvétel különlegességét jelentő fuvola légies dallamai lágyan simogatják a hallójárataimat, a friss és üde, naturalitásuk mellett is rendkívül sokszínű hangok szó szerint szinte fizikai valójukban is érezhető hullámokban érkeznek. A hangzás a formához illően olyan lendületes, mintha egy gyönyörű Riva motorcsónakkal szelnénk a habokat, erőlködésnek eközben a leghalványabb nyomát sem lelni, a hangok lazán és oldottan áramlanak és szakadnak el a dobozoktól. Kisdoboz létére a Guarneri elsősorban nem a pontsugárzásra, hanem a komplett egészre koncentrál, és az atmoszférateremtést helyezi előtérbe, emellett a hangulati elemekben is rendkívül erős. Jellemzőinek köszönhetően a digitális műsoranyagokból sok tekintetben analóg hangulatút varázsol, a megszólalása sima, természetes és koherens. Odafigyelve természetesen menetrendszerűen érkeznek a jól ismert apró részletek és momentumok is, azonban a hangsugárzó nem velük szeretné elsősorban lenyűgözni a hallgatót, hanem a komplex élménnyel, aminek értelemszerűen ezek a részletek is szerves részét képezik. Mindennek köszönhetően azért a sóhajokra, kottalapozásokra és nyálcuppogásra kihegyezett fülű zenebarátok is megtalálják a számításukat benne, de szerintem nem ők voltak a fő célcsoport a tervezés során. 150 mm-es woofere és állványos mivolta ellenére a Guarneri nagydobozosan komplex megszólalást nyújt, biztos alapokkal és nagyon korrekt basszussal. A hangképe teljesen kiegyensúlyozott, sem magasba húzás, sem trükkösen kidomborított felsőbasszus nem tapasztalható nála, arányait pedig még jól felhangosítva is tökéletesen megőrzi. A különféle klasszikus művek mindig is a Sonus faberek valódi csemegéi szoktak lenni, és nincs ez másként a hegedű-mágus családról elnevezett doboznál sem, amely a legtöbb versenytársától eltérően olyan kifinomult és varázslatos módon jeleníti a különféle hangszereket, ahogy csak az olyan dobozok tudják, amelyek hozzájuk hasonló szellemiséggel készültek.

A klasszikus blokk után a szokásos jazz muzsika következik, amit a doboz szintén a rá jellemző érzékenységgel, természetességgel és odafigyeléssel szólaltat meg. Erőteljes, friss és energikus dobok diktálják az ütemet, a ritmusszekció mindvégig nagyon aktív és hangsúlyos, ami egyáltalán nem kisdobozos jellemző, inkább a nagyobb típusok sajátja szokott lenni. A szólózó klarinét levegősen, gazdagon árnyalva és különösen a mélyebb regiszterekben nagyon szép hangszínekkel zenél, megjelenítésének módja egyértelműen jelzi, hogy ezúttal igazán hozzáértő „kezekbe” került. A hangszerből kiáramló levegő érzete szintén nagy élményt jelent, míg a klarinétot követő vibrafonnál főleg a játékosság és a bensőségesség keveréke nyűgöz le. A hangszer felharmonikusai különösen gazdagon jelennek meg, a megszokott „csilingelés” most nagyon sok részletből, ízből és zamatból tevődik össze.

A kevés hangszeres művek általában a kisebb dobozok másik kedvencei szoktak lenni, és nagydobozos kvalitásai ellenére a Guarneri is nagyon kedveli őket. A zongora-szaxofon duó játéka hihetetlen jelenlétérzettel, életszerű akusztikával és sok levegővel szólal meg. A szaxofon búgó hangja remekül illik a zongora könnyed és sokszínű futamaihoz, amelyek mellesleg önmagukba is megérnének egy fejezet a „hogyan szólaltassuk meg hitelesen a zongorát” című könyvben. Ilyesféle pillanatokban lehet a zenészeket csukott szemmel a szobába képzelni, ami a gépzene hallgatás valódi fokmérője, hiszen igazából az egész műfaj az illúziókeltésről szó, amit a Guarneri nagyon magas fokon művel.

Guarneri_Tradition_6

A továbbiakban aztán sorban jönnek a különféle műfajú zenék, tökéletesen bebizonyítva, hogy ez a hangsugárzó még több és több zenehallgatásra csábítja az embert. Klasszikus irányultsága dacára egyáltalán nem ijed meg a repertoár erőteljesebb darabjaitól sem, bátran jöhetnek a dinamikus, falrengető tutik és a komplex zenei jelenetek csakúgy, mint a húzósabb rock és popzenei darabok. A nyersebb és szikárabb zenéket persze kissé a maga képére formálva a szokásosnál kifinomultabban és kulturáltabban szólaltatja meg, dinamikailag azonban jól ott van szeren, így a dobok és basszusgitárok által jelentett kihívásoknak is remekül megfelel. A filmeken és a TV műsorokon szintén rajta hagyja a „kézjegyét”, az emberi beszéd és a való élet zajai nagyon hitelesen és valóság ízűen szólalnak meg rajta, a filmzenék pedig, főleg a szimfonikus jellegűek, megint csak lenyűgözik a hallgatót-nézőt.

Ajánlás

A szemeket – füleket egyaránt gyönyörködtető és elkényeztető Guarneri olyan végletekig kifinomult és természetes megszólalással rendelkezik, amelyre tényleg csak a már-már hangszer jellegű hangsugárzók képesek. Akusztikus hangszeres és főleg klasszikus zenéken hiteles, természetes, semleges és eszköztelen megszólalásával hódít, emellett pedig minden más műfajon egészen lenyűgözőt alkot. Az ára a kiváló hangzás mellett természetesen az egyedülállóan rafinált és kifinomult kivitelt is tartalmazza, amelynek több eleme ráadásként kizárólag pazar látványelem, ezért a Guarneri szerencsés tulajdonosai valójában egy komplex élmény világot, egy valódi műalkotásként zenélő hangsugárzót vihetnek haza.

Specifikáció: Sonus Faber Guarneri Tradition

Forrás:[www.hifipiac.hu]